REZULTATA UČENJA
Kod planiranja nastave ne treba konačno zaboraviti ni kontrolu i obezbjeđivanje uspjeha u učenju, spoznavanje napretka u učenju, ocjenu rezultata učenja i nastave. I prije nego što se sprovede konkretna nastava, morate isplanirati kako utvrditi djelotvornost i kvalitet nastave, odnosno iste procijeniti i poboljšati, kako biste utvrdili, analizirali, poboljšali rezultate učenja kod djece. Pri tome, razmislite na osnovu kojih mjerila i instrumenata ćete utvrditi u kolikoj mjeri su razred ili pojedine učenice i učenici ostvarili nastavne ciljeve (vidi brošuru “Ciljevi”), i na osnovu kojih kriterija ćete - ukoliko je to neophodno - iste vrijednovati (ocijeniti).
KLJUČNA PITANJA
*
Kako utvrditi i ocijeniti rezultate učenja?
*
Kako primijeniti samoocjenjivanje i ocjenjivanje od strane drugih?
PRATEĆA PITANJA ZA SAMOKONTROLU
Proces učenja učenica i učenika
*
Kako da ja, odnosno učenici/ce preispitamo da li su postignuti ciljevi?
*
Osjećaju li učenici/ce redovito doživljaj uspjeha pri učenju?
*
Da li su oni svjesni napretka u učenju?
*
Da li su se održali emocionalno-motivirajući preduvjeti za dalje učenje?
*
Da li podržavam učenike/ce u izgrađivanju pozitivne slike vlastitih sposobnosti?
*
Budi li se interes za dalje učenje?
*
Omogućava li nastava ravnopravne rezultate učenja i dječacima i djevojčicama?
*
Da li učenici/učenice dobivaju uvid u svoj proces učenja?
*
Da li učenici/ce svjesno promatraju, upravljaju i poboljšavaju svoje radne aktivnosti i aktivnosti učenja?
*
Primaju li pomoć u orijentiranju za učenje?
*
Mogu li učenici/ce sami kontrolirati i ocjenjivati svoje aktivnosti i rezultate učenja, ili da ocjenjivanje ostavim za sebe?
*
Orijentiraju li se učenici/ce pri samoocjenjivanju na vlastite ciljeve, zahtjeve, kriterije ili potrebe?
*
Vidim li ja napredak u učenju pojedinih učenika/ca?
*
Kako da prepoznam poteškoće u učenju pojedinih učenika?
*
Kako gledam na društvene interakcije u odjeljenju?
*
Kako bilježim svoja zapažanja i ocjene o pojedinim učenicima/cama, o odjeljenju?
Proces učenja nastavnika
*
Kako, kada i s kim da preispitam svoju nastavu? Kako da u to uključim i učenike/ce?
*
Kako da (ne)uspjehe dovedem u vezu sa svojom organizacijom nastave?
*
Kako da prepoznam svoj napredak u podučavanju, i kako da nastavim učiti kao nastavnik/ca?
DODATAK 1: Procjena i ocjenjivanje na bazi kriterija
*
Da li se pri ocjenjivanju ispituje najbitnije? (ono što je duboko usađeno, egzemplarno, pored postavljanja cilja prema sadržaju i „oruđe za mišljenje i djelovanje,“ vještine, sposobnosti)
*
Da li se pri utvrđivanju ocjena primjenjuju nepristrasni kriteriji?
*
Odgovaraju li rezultati testa učenika/ca nastavnom planu?
*
Da li su zahtjevi za pojedine vrijednosti ocjena već unaprijed utvrđene?
*
(različite razine učinka)
*
Da li kontrolom i učenicima/cama postaje jasno koje dijelove postavljenog cilja su dostigli?
*
Da li se za učenike/ce sa različitim preduvjetima za učenje razvijaju različite kontrole učenja?
*
Mogu li učenici/ce individualno sprovoditi kontrole učenja, tamo gdje one imaju smisla? (npr. odabrati vrijeme)
DODATAK 2: Preporučeni kriteriji
Ocjenjivanje i davanje ocjena za učenike se u osnovi može odvijati prema tri različita standarda:
1. Individualni kriterij
Aktualni učinak se upoređuje sa ranijim.
2. Objektivni kriterij
Učinak se poredi sa predviđenim ciljem.
3. Društveni kriterij
Učinak jednog učenika/ce se poredi sa rezultatima ostalih učenika/ca istog odjeljenja ili iste starosne grupe.
DODATAK 3: Tri načina ocjenjivanja
1. Formalno ocjenjivanje
Služi usavršavanju, upravljanju i kontroli procesa učenja, aktivnosti učenika/ca i nastavnika u pogledu ciljeva koje treba postići.
2. Sumarno ocjenjivanje
Do određene vremenske tačke se planira konačno, zbirno vrijednovanje količine stečenog znanja i vještina. Osnovna funkcija se sastoji u tome da se o stanju dostignuća učenika obavijeste različite zainteresirane strane.
3. Prognostičko ocjenjivanje
Ono je usmjereno ka budućnosti učenika/ca. U različitim periodima školovanja se u obliku preporuka predlažu načini koji, prema procjeni učesnika (učenika/ca, nastavnika/ca, roditelja, eventualno školskog psihologa i vlasti) omogućuju najpovoljniji nastavak individualnog procesa razvoja i učenja.
DODATAK 4: Pitanja za provjeru učenika/ce
*
Šta sam naučio/la?
*
Da li zaista napredujem?
*
Da li sam zaista razumio/jela naučeno?
*
Jesam li savladao/la stečene vještine u različitim situacijama?
*
Gdje i kada mi može zatrebati to što sam naučio/la?
*
Jesam li zadovoljan svojim rezultatom učenja?
*
Da li bih želio/željela nešto bolje razumjeti ili nečim bolje ovladati?
*
Jesam li postigao/la cilj učenja?
*
Šta još moram naučiti?
*
Da li ću si postaviti nove ciljeve za buduće učenje?